Bruk av banktjenester endres med internett

Banktjenester utvikles med ny teknologi.

Banktjenester i dag for privatpersoner har endret seg etter nettets ankomst. Tidligere måtte man møte opp personlig i banken for å betale regninger, eller ta med fysiske kontanter hvis man skulle sette inn penger. I dag er det bankkort som gjelder. Og du måtte snakke med oss i banken for å kunne ta opp ett lån eller åpne en konto. Nå er banktjenester tilgjengelig hele døgnet enten via mobil, nettbrett eller datamaskin og alle tjenester kan utføres via internett. Dette gjelder søknader om lån, betalinger, overføringer samt aksjespekulasjoner. Signaturer kan gjøres elektronisk og legitimasjon kan også lastes opp og oversendes.

Det er mange fordeler med å ha banken tilgjengelig hele døgnet. Man slipper å stå i kø og de som ikke har tid til å besøke banken i åpningstiden, har uten tvil mange fordeler med nettbank. Hele kontooversikten er tilgjengelig med bare noen klikk, og budsjetter er lette å få oversikt over. Men, med fordeler kommer det ofte ulemper også. Takket være avhengighet av internett er bankkunder ofte rammet av teknisk feil, som enten handler om oppkobling til internett, serveren til banken, eller kanskje det er din egen datamaskin som har vanskeligheter.

Takket være trusler som hacking og virus, stilles det høyere krav til sikkerhet på datamaskinen til kunden som logger seg inn på nettbanken. Selv om sikkerheten fra nettbankens side er ganske sikker, kan det være programvare på brukerens data som utgjør en sikkerhetsrisiko. Derfor hører man ofte at du skal ikke bruke en offentlig datamaskin til personlige tjenester, slik som nettbank. Hvordan vi bruker banken har definitivt endret seg og hva fremtiden bringer av forandringer gjenstår å se.

(Visited 73 times, 1 visits today)